Innowacja: „Odkryj tajemnice swoich rąk” realizowana w grupie dzieci 6-letnich (GR. IX SŁONECZKA) przez mgr Beatę Głogowską.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy u dzieci coraz niższy poziom umiejętności manualnych, wykazują one małą precyzję i płynność ruchów w zakresie motoryki małej,
a także często nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego. Jedną z przyczyn obniżonego poziomu sprawności manualnej jest bardzo duży postęp technologiczny oraz łatwy
i nieograniczony dostęp do urządzeń multimedialnych i telewizji. Komputerowy świat jest barwny, pełen atrakcji i dynamiki, a jego atrakcyjność powoduje wypieranie tradycyjnych sposobów zabawy i spędzania czasu wolnego. Dzieci aktualnie coraz rzadziej sięgają po gry planszowe, manipulacyjne, a nawet niechętnie rysują, wycinają czy majsterkują. Coraz więcej czasu spędzają w pozycji siedzącej, przez co drastycznie spada poziom ich aktywności fizycznej. Zazwyczaj pierwsze symptomy deficytów w zakresie funkcjonowania motorycznego pojawiają się już we wczesnym dzieciństwie, często jednak przechodzą niezauważone. Na początku objawiają się one przeważnie w postaci obniżonej sprawności w zakresie motoryki dużej, zaburzeniami równowagi, koordynacji oraz trudnościami
z opanowaniem czynności samoobsługowych. Dzieci wykonują codzienne czynności niezwykle wolno i niezręcznie. Z czasem zauważamy także problemy z precyzją ruchów. Dzieci nieprawidłowo trzymają ołówek, niechętnie rysują i często nie kończą swoich prac. Rysunki charakteryzują się uproszczoną formą i niskim poziomem graficznym i sprawiają wrażenie niedbale wykonanych.
Problemy te zauważają także nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Z ich doświadczeń i obserwacji wynika, iż obniżył się zdecydowanie poziom sprawności grafomotorycznej u dzieci. Ogromną trudność sprawia uczniom prawidłowy chwyt pisarski, właściwe odtwarzanie liter, dostosowanie odpowiedniej siły chwytu. Ponadto obserwuje się u nich nieprawidłową pozycję przy stoliku, brak płynności ruchów oraz wolne tempo prac.
Odpowiedzią na te problemy jest Innowacja Anety Giczewskiej – pt” Odkryj Tajemnice swoich rąk”. Stanowi także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym
w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego: dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej (…) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania”
Realizacja tej innowacji , obok wspierania motoryki, zaspokaja także naturalne potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym, jakimi są : ciekawość , potrzeba zadawania pytań, chęć poznawania otaczającego świata i dowiadywania się nowych interesujących rzeczy. Innowacja jest zbiorem działań zajęć wzmacniających funkcje rąk , wdrażających je do wykonywania pracy szkolnej , wytrwałości i cierpliwego, precyzyjnego wykonywania powierzonych zadań . 30 minutowe zajęcia te będą pojawiać się w grupie raz w tygodniu
i obejmą swym zakresem : ciekawostki , odpowiedzi na pytania dotyczące ręki, ćwiczenia usprawniające całość kończyny górnej, ćwiczenia manualne i doskonalące koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczenia usprawniające drobne ruchy ręki, palców oraz ćwiczenia grafomotoryczne wzmacniające siłę ręki i poprawę płynności jej ruchów.
Wychowawca grupy dzieci 6-letnich, pedagog specjalny–
mgr Beata Głogowska